Godis & barn

I dagens samhälle äts det väldigt mycket godis och framför allt barn! 
Som ni flesta vet innehåller godis massor av tillsatser och dom är inte nyttiga. En dietist sa en gång: "ett bra sätt att undvika tillsatser är att dra ner på godisintaget". Det främsta skälet till att godis är onyttigt är egentligen inte tillsatserna utan att innehållet av socker och fett ofta är högt och näringsinnehållet lågt.
 
Ett barns som får mycket godis får en stor del av energibehovet täckt av sådant som inte ger någon näring. En decicliter gélehallon motsvarar en femte del av en 3-årings energibehov men ger inga vitaminer eller mineralämnen. Därför är det viktigt att begränsa intaget!
Det är även vanligt att man får en allergisk reaktion på det röda färgämnet och azofärgämnena. Det har även visats sig att färgämnet kinogult kan ge koncentrationssvårigheter hos barn.
 
Jag har själv tänkt mycket på det här att ge Elias godis när han nu kan äta det och för mig låter det onödigt att introducera. Det är bättre att visa att man kan äta en god frukt istället. Men givetvis ska han få smaka om han vill men det är inget jag kommer uppmuntra honom till.
 
Hur tänker eller gör ni?
 

Kommentarer:

1 paulina :

jätte fin design :D

Svar: Tack så mycket!
FRIDA - MAMMA& HÄLSA

2 Ida:

Svar: tusen tack!! :)
Håller helt med dig i detta. Otroligt onödigt att introducera godis för småbarn. Man skapar endast ett behov som från början inte finns. Det finns ju så mycket annat gått såsom energibollar/chokladbollar utan socker & med raw kakao, nyttiga bakverk med sötning ifrån ex frukt etc. Keso & yoghurtmellanmål med stekta frukter, smoothies eller dylikt :) jag tror på att det handlar om vad man blir uppvuxen med, helt klart!!

Svar: Tror det också men så fort man säger att ens barn inte behöver äta godis blir folk hysteriska. Det är klart dom ska äta godis dom är ju barn! Skönt att jag inte är ensam om att tycka som jag gör:)
FRIDA - MAMMA& HÄLSA

Kommentera här: